Overslaan en naar de inhoud gaan
groei zorgtech

Mastering a ‘Growth Hacking Mindset’: de sleutel tot groei van jouw bedrijf

Deze snel veranderende wereld biedt unieke kansen voor innovatief MKB en startups en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen. Maar dit komt ook met uitdagingen. Hoe kun je als innovatief MKB-bedrijf of startup deze innovatieve oplossing verder ontwikkelen en jouw bedrijf sneller laten groeien? Het antwoord ligt in de kracht van growth hacking.

De kracht van Growth Hacking

‘Growth Hacking’, wat betekent dit nu eigenlijk? Een duidelijke definitie geven aan growth hacking is niet eenvoudig. Dit bevestigt ook Ward van Gasteren, growth hacking expert en eigenaar van Grow with Ward. “It is all about the mindset”. Het is een mindset die gericht is op het stimuleren van snelle groei door middel van slimme experimenten en data gedreven beslissingen. Een growth hacking mindset omvat drie belangrijke aspecten: open minded zijn, data gedreven beslissingen nemen en speed over perfection verkiezen. Met deze mindset ben je in staat om nieuwe kansen te ontdekken en innovatieve groeistrategieën te implementeren.

It is all about the mindset

“De mindset is het belangrijkst in growth hacking. Sta open en denk in snelle, kleine stappen om je product te blijven ontwikkelen en baseer je gevoel altijd op data. Dit hoeven niet hele uitgebreide rapportages of onderzoeken te zijn. Relatief simpele bevindingen van de (potentiële) klant kunnen al genoeg zijn om je bedrijf verder te brengen”, aldus Ward van Gasteren.

Charlotte Poot, medeoprichter van Hospital Hero heeft deelgenomen aan de Masterclass ‘Growth Hacking’ en de belangrijkste lessen van growth hacking zijn voor haar een goede eyeopener geweest:

“Ik denk vaak in perfectie en in uitgebreide onderzoeken. Dat is ook niet gek met mijn academische achtergrond in biomedische wetenschappen en wetenschapscommunicatie. Een onderzoek hoeft niet helemaal tot in de puntjes te zijn uitgewerkt om je bedrijf verder te brengen. Een 8 is ook voldoende. Het heeft mij bewust gemaakt om open te staan en in snelle, kleine stappen te denken. Ik heb zin om hiermee aan de slag te gaan en mijn bedrijf Hospital Hero te laten groeien, met als uiteindelijk doel nog meer kinderen te kunnen helpen in voorbereiding op een bezoek aan het ziekenhuis.”

De sleutel tot groei

Om je bedrijf sneller te laten groeien is het essentieel om de bottlenecks in het groeiproces te identificeren en aan te pakken. Middels de ‘Pirate Funnel’ kun je de bottlenecks vaststellen. De Pirate Funnel bestaat uit verschillende fasen, waaronder awareness, acquisition, activation, retention, revenue en referral. Door deze fasen te analyseren, kun je de zwakke punten in de funnel vinden en gerichte acties ondernemen om groei te stimuleren.

Focus op succes

Een ander belangrijk aspect van growth hacking is de focus. Het is verleidelijk om je aandacht te verdelen over verschillende metrics en doelstellingen, maar het concept van ‘One Metric That Matters’ helpt om te concentreren op de belangrijkste factor die bijdraagt aan de groei van het bedrijf. Door deze focus scherp te stellen, kunnen middelen efficiënter worden ingezet en sneller resultaten worden behaald.

Growth hacking in de ZorgTech-sector